سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2745578

  بازدید امروز : 315

  بازدید دیروز : 62

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
عقل دو گونه است : عقل طبیعی و عقل تجربی و هردو سود بخش اند . [امام علی علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: پنج شنبه 89/3/27::: ساعت 12:50 عصر

شنیدم وقتی خدا صلاحش نباشه چیزی روبهت بده اگه با نذر و نیاز و گریه و زاری ازش بگیری، از اون چیز خیری نمی بینی یعنی خیلی اذیت میشی از داشتن اون چیز! خواستم بدونم این حرف درسته یا نه؟ از لحاظ قرآن یا اینکه زاییده فکر آدماست؟

جای بسی خوشحالی است که درسنین جوانی به سمت دعا رو آورده و خواسته هایت را از خالق مهربان طلب می کنی و در این امر پا فشاری داری.
دعا یکی از مهمترین سلاح های مؤمن، برای رویارویی با مشکلات و سختی ها و یکی از بهترین راه های ارتباط بنده، با خالق خویش است. با دعاحتی می توان، قضای حتمی و بلا را برگرداند؛ امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: «الدعاء یدفع البلاء النازل و ما لم ینزل؛ دعا بلای نازل شده و نازل نشده را دفع می کند.« (میزان الحکمة، ج 4 ، ح 5548)
اما در خصوص سؤال شما دو ست عزیز!
حداقل در دو آیه از قرآن کریم، به اجتناب از دعای ناآگاهانه اشاره شده است: «و یدع الانسان بالشر دعاءه بالخیر و کان الانسان عجولا؛ و آدمی به دعا شری را می طلبد چنان که گویی به دعا خیری را می جوید و آدمی تا بوده شتابزده بوده است.» (سوره الاسراء، 11)
« قال یا نوح انه لیس من اهلک انه عمل غیر صالح فلا تسألن ما لیس لک به علم انی اعظک ان تکون من الجاهلین؛ گفت: ای نوح! او از خاندان تو نیست؛ او عملی است ناصالح. از سر ناآگاهی از من چنین مخواه. برحذر می دارم تو را که از مردم نادان باشی». (سوره هود، 46)
اما ظاهراً در آیات کریمه ی قرآن اشاره به این مطلب نشده که: اگر با اصرار چیزی که صلاح بنده در آن نیست از خداوند گرفته شود، موجبات آزار و اذیت او فراهم خواهد آمد. ولی چنین مطلبی را می توان از روایات رسیده از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) برداشت کرد.
بعنوان مثال: «در زبور آمده است: خدای تعالی می فرماید: ای پسر آدم! تو از من خواهشی می کنی و من برای مصلحت تو آن را برآورده نمی کنم، اما در خواهشت اصرار می ورزی و من خواسته ات را می دهم و تو با کمک آن، مرتکب گناه و نافرمانی از من می شوی...» (میزان الحکمة، ج4 ، ح 5714).
همانطور که ملاحظه می فرمایید، خداوند در اجابت دعای بندگان (مؤمن) مصلحت آن ها را در نظر می گیرد و چه بسیارند دعاهایی که اجابت آن ها به صلاح بنده نمی باشد؛ «عسی ان تحبوا شیئاً و هو شر لکم... چه بسا شما چیزی را دوست دارید حال آنکه به ضرر شما است». بنابراین وقتی بنده ی مؤمن از خدای خود چیزی بخواهد که به صلاحش نباشد به او نمی دهد؛ ولی ممکن است با اصرار و پافشاری خواسته ی او را اجابت کند. در این صورت بنده دچار خسران و زیان خواهد شد.
مانند بچه ی لجبازی که می خواهد به چیزی داغ، دست بزند و بر این کار پافشاری و اصرار دارد و اجتناب مادر کارگر نیست؛ لذا چه بسا مادر یک بار اجازه ی این کار را به کودک خود بدهد تا کودک با تجربه ی خود بفهمد که باید به نصایح و راهنمایی های مادر توجه کند. پس سوزش دست، از تبعات این اصرار و پافشاری و عدم اعتماد به مادر است!
از پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) نقل شده که فرمودند: «خدای تبارک و تعالی فرموده است: ای آدمیزاد! از فرمانی که به تو داده ام اطاعت کن و صلاح کار خود را به من نیاموز.» (همان، ح 5678)
و امام علی (علیه السلام) نیز فرمودند: «خدای عز و جل از فراز عرش خود فرمود: ای بندگان من! از آنچه به شما دستور داده ام فرمان برید و به من نیاموزید که چه چیز به صلاح شما است؛ زیرا من به آن داناترم و آنچه را به صلاح شما است از شما دریغ نمی کنم.» (همان، ح 5680)

ذکر چند نکته:
1- اصرار در دعا نه تنها مذموم نیست، بلکه ممدوح است؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمودند: «خدا رحمت کند بنده ای را که از خدای عز و جل حاجتی بخواهد و در دعا (برای آن حاجت پافشاری کند، خواه دعایش اجابت شود و یا نشود.» (همان، ح 5666) ولی با توجه به آیات و روایاتی که در بالا ذکر شد، نتیجه می گیریم که: در دعاها اصرا کنیم، اما از خداوند بخواهیم در صورت خیر مصلحت خویش، حاجت ما را برآورده کند؛ زیرا همه ی خیرها به دست اوست (بیدک الخیر).
به بیان دیگر، در دعا اصرار کن ولی این قید را هم بیاور که: اگر خیر دنیا و آخرت من در اجابت این دعا است، دعایم را مستجاب کن.
حقیر فردی را می شناسم که میگفت: از خدا دو چیز را به اصرار گرفتم، چنان ضرری دیدم که دیگر محال است چیزی را به زور از خدا بخواهم؛ یکی ازدواج با کسی که خانواده ام صلاح نمی دیدند و از شب ازدواج و در طول زندگی آزارهای زیادی از همسرم دیدم. دیگری زندگی کردن در خارج از کشور که به سختی های زیادی دچار شده ام و خود و همسر و فرزندم مجبوریم با سختی کار کنیم تا امورات ابتدایی ما فراهم شود؛ در حالی که در ایران وضعی بسیار بهتر از این شرایط را داشتیم.
2- بدانیم و باور کنیم که خداوند بخیل نیست و دستش برای برآوردن حاجات ما، باز است و او از هر کس دیگری به ما مهربان تر است. و نیز باور کنیم که خداوند عالم بر هر خیر و شری است و هیچ خیری را از بندگانش دریغ نمی کند.
3- در برخی از دعاها – مانند طلب هدایت- هیچ شری نیست؛ بلکه سراسر خیر است. لذا می توانیم اینگونه دعاها را بی هیچ قید و شرطی از خداوند درخواست کنیم و بر آن اصرار ورزیم. ولی اجابت برخی از دعاها ی معنوی نیز ممکن است به صلاح ما نباشد! امام باقر یا امام صادق (علیهماالسلام) میفرمایند: «خدای تبارک و تعالی می فرماید: همانا برخی از بندگانم از من (توفیق) انجام طاعتی را می طلبد تا بدان سبب او را دوست بدارم اما من از او دریغ می کنم تا مبادا بر اثر عمل خود دچار عجب و خودپسندی شود.» (همان، ح 5715)

دوست عزیز!
مساله ای که از اهمیت زیادی برخوردار است توجه به حقیقت دعا و پی بردن به ارزش دعاست؛ اینکه به دعا تنها به چشم وسیله ای برای گرفتن حاجت نگاه نکنیم، یعنی نفس دعا کردن، عبادت است و دعا کننده چه حاجت بگیرد و چه نگیرد عبادت کرده و به خداوند نزدیک شده است.
امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: افضل العبادة الدعا (همان، ص1644) دعا برترین عبادت است. امام علی (علیه السلام) فرمودند: احب الاعما ل الی الله عزوجل فی الارض الدعا (همان، ص1646) محبوبترین کار نزد خدای عزوجل در روی زمین دعاست.
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده که: دعا کن و مگو کار، گذشته است (و آنچه مقرر شده همان میشود) همانا نزد خداوند عزوجل مقام و منزلتی است که جز با درخواست به دست نمی آید. (همان، ص1646)
پیروز و موفق باشید.

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید